Pierre Swiggers

Pierre Swiggers (°1955) received his education (Romance Philology; Oriental Studies; Philosophy; Mediaeval Studies; General Linguistics) at KU Leuven, UC Louvain-la-Neuve, Indiana University (Bloomington), and École Pratique des Hautes Études (Paris). He has published in various fields: descriptive linguistics (Romance, Germanic, Semitic languages), theoretical linguistics, historical-comparative linguistics (Indo-European, Semitic languages), dialectology, onomastics, historiography of grammatical studies and of (modern) linguistics, methodology and epistemology of linguistics, semiotics, philosophy (logic and philosophy of language), history of writing. [CV available upon request]

Selective bibliography

  • Swiggers, Pierre. 1984. Les conceptions linguistiques des Encyclopédistes. Étude sur la constitution d’une théorie de la grammaire au siècle des Lumières. Heidelberg & Leuven: J. Groos & UP.
  • Swiggers, Pierre. 1997. Histoire de la pensée linguistique. Analyse du langage et réflexion linguistique dans la culture occidentale, de l’Antiquité au XIXe siècle. Paris: Presses universitaires de France.
  • Swiggers, Pierre. 2003. “History of Linguistics: Overview” & “Western Traditions: Seventeenth- and Eighteenth-Century Europe”. In International Encyclopedia of Linguistics, edited by William J. Frawley, vol. 2, 180-183 & 212-218. Oxford: Oxford University Press.
  • Swiggers, Pierre. 2007. “L’analyse grammaticale et didactico-linguistique du français, du Moyen Âge au 19e siècle. Jalons de l’histoire du français comme objet de description et d’enseignement” & “L’institution du français. Jalons de l’histoire de son enseignement”. In Sprachtheorien der Neuzeit III/2: Sprachbeschreibung und Unterricht, edited by Peter Schmitter, vol. 2, 559-645 & 646-721. Tübingen: G. Narr.
  • Swiggers, Pierre. 2008. The Collected Works of Edward Sapir, vol. I: General Linguistics. Edited, with introduction. Berlin & New York: Mouton de Gruyter.
  • Swiggers, Pierre. 2014. “Les études linguistiques romanes des origines jusqu’au début du XIXe siècle: les ‘prémices’ de la romanistique” & “La linguistique romane, de Friedrich Diez à l’aube du XXe siècle”. In Manuel des langues romanes (= Manuals of Romance Linguistics, vol. 1), edited by André Klump, Johannes Kramer, and Aline Willems, 13-42 & 43-64. Berlin & Boston: De Gruyter.

Links

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License